دکتر مینو عالمی؛ ندا خانلرزاده
چکیده
کسب مهارت در ژانر آکادمیکیک عامل مهم در جامعه محققین است. از بین ژانرهای مختلف در گفتمان جامعه آکادمیک، ژانر گفتاری، مخصوصاً ارائه کنفرانس، اهمیت بالایی در جامعه محققین دارد، اگرچه مطالعه این ژانر هنوز در مراحل ابتدایی است و تحقیقات کمی در این راستا انجام شده است. بنابراین، تحقیق حاضر سعی در بررسی دو ساختار مهم در ارائه کنفرانس- ساختار ...
بیشتر
کسب مهارت در ژانر آکادمیکیک عامل مهم در جامعه محققین است. از بین ژانرهای مختلف در گفتمان جامعه آکادمیک، ژانر گفتاری، مخصوصاً ارائه کنفرانس، اهمیت بالایی در جامعه محققین دارد، اگرچه مطالعه این ژانر هنوز در مراحل ابتدایی است و تحقیقات کمی در این راستا انجام شده است. بنابراین، تحقیق حاضر سعی در بررسی دو ساختار مهم در ارائه کنفرانس- ساختار شبه گسسته و مجهول- داشته است. بدین منظور ششصد دقیقه از ارائه های کنفرانس ایرانیان در یک کنفرانس بین المللی ضبط ونوشته شده است و میزان استفاده از این ساختارها و ارتباط آنها با جنسیت و سطح تحصیلات ارائه دهندگان بررسی شده است. نتایج حاصل از مربع خی داده ها حاکی از آن بود که علیرغم استفاده بیشتر ساختار مجهول نسبت به ساختار شبه گسسته، سطح تحصیلات و جنسیت افراد تاثیر چندانی در استفاده از این ساختارها نداشته است. از آنجاییکه این دو ساختار از مهمترین ساختارهای ژانرهای آکادمیک می باشند، نتیجه این تحقیق اهمیت بسزایی در افزایش آگاهی سخنران ها در کنفرانس های آکادمیک نسبت به استفاده درست از چنین ساختارهایی دارد.